Standaard WMS te star voor Bieze Food Group

Bron: logistiek.nl

Als leverancier van voedingsmiddelen weet Bieze Food Groep als geen ander hoe wispelturig retailers zijn in het stellen van logistieke eisen. Sinds een maand werkt het bedrijf met Warpspeed, een nieuw, op flexibiliteit gericht WMS van leverancier Optimizers. “Met standaard software kunnen wij absoluut niet meer uit de voeten.”

Het softwaresysteem dat de logistieke processen bij Bieze Food Group gaat ondersteunen, moest aan drie eisen voldoen: flexibel, flexibel en flexibel. “We leveren onder andere aan de grote bekende supermarktketens. De eisen die zij stellen aan de manier waarop ze beleverd willen worden, qua verpakking, labels, THT-eisen, EDI-berichten, etc., worden steeds complexer en veranderen ook voortdurend. Omdat wij logistiek als één van onze USP’s zien willen we ook zeker aan al die nieuwe eisen voldoen. Tegelijkertijd staan de marges onder druk en is het cruciaal dat we inzicht hebben in de kosten.”

CFO Alexander Drost schetste vorige week de uitdagende situatie waarin hij zich met het bedrijf Bieze Food Group bevindt. Hij deed dit op het kantoor van softwareleverancier Optimizers in Nijkerk dat het Warehouse Management Systeem (WMS) Warpspeed heeft ontwikkeld waarmee Bieze sinds een maand werkt.

Business rules op SKU-niveau

Hans van Essen die als senior software developer binnen Optimizers de ontwikkeling van het nieuwe pakket heeft geleid, legt uit hoe het WMS-pakket onder de motorkap is opgebouwd en wat het geheim is van de flexibiliteit die het biedt. “We werken met zogenaamde localities, virtuele voorraadlocaties binnen je eigen bedrijf, bij klanten, toeleveranciers of logistieke partners, waarvoor je op verschillende niveaus business rules kunt vastleggen. Deze kunnen variëren van regels die voor een hele vestiging gelden, voor een magazijn, voor een magazijnlocatie, tot regels die alleen voor het laagste SKU-niveau van toepassing zijn.

“Stel bijvoorbeeld dat Albert Heijn voor een specifiek product opeens nieuwe THT-eisen oplegt, dan kun je daar eenvoudig op SKU-niveau een nieuwe locality policy voor aanmaken. Gelden er geen specifieke business rules voor een product, dan zijn automatisch de regels van het bovenliggende niveau van toepassing. Je hoeft dus niet voor ieder product alles opnieuw in te richten.”

Bedrijven overnemen en afstoten

Bieze Food Group is een familiebedrijf dat bestaat uit diverse middelgrote bedrijven die onderling samenwerken en allen actief zijn in de voedingsmiddelenindustrie. Bieze bijvoorbeeld levert salades en sauzen, Epos is producent van kruiden, Zuivelmaatschappij verkoopt diverse zuivelproducten en Vers Logistiek doet logistiek. Financieel directeur Drost geeft een rondleiding door het bedrijf dat ook in Nijkerk is gevestigd. “Door overnames komen er regelmatig nieuwe bedrijven bij, zoals recent Jebo in Belgie. Ook daarvoor is flexibel in te richten software nodig waarmee we snel en eenvoudig nieuwe bedrijven kunnen integreren.”

Drost geeft als voorbeeld de overname van de Belgische saladeproducent Nikita een paar jaar geleden. “Nikita werkte nog met een oud AS 400-systeem dat we zo snel als mogelijk hebben overgezet op Easy Logistics. Door de continu veranderende markt en de klantspecifieke eisen waarmee ook Nikita heeft te kampen, zijn wij in de Easy Logistics-software aan het nodige maatwerk gebonden. Iedereen roept wel dat je je aan standaardsoftware moet conformeren, zonder maatwerk, maar voor bedrijven als de onze is dat in de huidige tijd gewoon geen optie.”

Add on’s voor Exact

Het WMS-pakket Easy Logistics van leverancier Exact, waar veel bedrijven van de Bieze Food Group nu nog mee werken, zal binnen het hele bedrijf worden vervangen door Warpspeed. Het oude pakket wordt ook niet meer doorontwikkeld door leverancier Exact. Bieze blijft wel met de ERP-software van Exact werken. Optimizers is als IT-dienstverlener gespecialiseerd in add on’s voor Exact. “Maar”, zo benadrukt Heiko van der Vlugt. “Warpspeed hebben we zo gebouwd dat het ook in combinatie met andere ERP-systemen kan draaien.”

Terug naar het overzicht

Wie zijn wij?

Optimizers is een groep merken die zich richt op het echt relevant maken van e-commerce. Met onze e-commerce merken Tweakwise, Core-suite en Vendre hebben we direct invloed op de dagelijkse digitale verkoop. Met onze merken voor logistiek en bezorging helpen onze oplossingen onze e-commerce klanten ook hun dagelijks leven te verbeteren.

We zijn een toegewijde groep van meer dan 180 mensen met een passie voor e-commerce en SaaS. We investeren in langdurige relaties met onze klanten en onze medewerkers. Let’s grow together is een van onze slogans die geldt voor zowel onze klanten als onze medewerkers.

Kom werken bij Optimizers!

Optimize your future. Work somewhere awesome. Dat is ons motto, en dat zie je ook terug op je werkplek in onze prachtige gebouwen.

Wij investeren graag in jouw ontwikkeling en bieden je volop kansen in ons snelgroeiende bedrijf. Optimizers is een plek waar iedereen zich prettig, gezien en thuis voelt; dat vinden we belangrijk.

Bekijk alle vacatures
Logo PostNL Logo Hansanders Logo quooker Logo Greetz Logo Ziengs Logo Menzis Samengezond Logo Lucardi Logo fonQ Logo IKKI Logo Hallmark Logo BFG